Η βυζαντινή μουσική χθες και σήμερα
Η βυζαντινή μουσική γραφή χρησιμοποιείται σήμερα κυρίως για τη γραφή της εκκλησιαστικής μουσικής. Το σημερινό σύστημα γραφής έχει αποκρυσταλωθεί, μετά από πρωτοβουλίες του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, το έτος 1814. Οι ρίζες εν τούτοις αλλά και τα σύμβολά του προέρχονται από προηγούμενα συστήματα. Αξιοσημείωτο είναι ότι τα χρόνια της αλλαγής οι χοροί ψαλτών του Πατριαρχείου ο μεν δεξιός ακολουθούσε το ένα, το άλλο δε ο αριστερός, χωρίς να δημιουργείται αίσθηση ρήξης, αντιλογίας ή νεωτερισμού. Κι αυτό γιατί το σημερινό σύστημα γραφής αποτέλεσε φυσική συνέχεια των προηγουμένων και αυτά με τη σειρά τους άλλων παλαιότερων. Βασικό πλεονέκτημα αυτής της γραφής είναι η ισορροπία μεταξύ της περιληπτικής και αναλυτικής απόδοσης, δίνοτας έτσι την ευκαιρία μιας προσωποποιημένης εκδοχής στον ψάλλοντα. Άλλο πλεονέκτημα αυτής της γραφής είναι άμεση και ακριβής διάκριση του ήχου, πράγμα αδύνατο στη γραμμική γραφή. Στα μειονεκτήματα της βυζαντινής μουσικής γραφής συμπεριλαμβάνονται η αδυναμία απόδοσης της πολυφωνίας (που έτσι κι αλλιώς δεν υπάρχει παρά σε σπάνιες μορφές εκκλησιαστικής μουσικής), και η μεγάλη δυσκολία και ασάφεια στην απόδοση οργανικών σκοπών που χρησιμοποιούν πολλές και μικές νότες. Μεγάλη προσφορά της βυζαντινής μουσικής μαζί με το δημοτικό τραγούδι είναι η διατήρηση της πολυηχίας. Η ιδιαιτερότητα των ήχων της ανατολικής μουσικής δεν εξαρτάται μόνο από τα μικροδιαστήματα αλλά διατηρείται όταν παίζεται ακόμα και σε συγκερασμένα όργανα. |
Η βυζαντινή μουσική μέσω υπολογιστή
Το σύστημα γραφής της βυζαντινής μουσικής με το οποίο έχουν γραφεί οι παρτιτούρες σ' αυτό τον ιστότοπο λειτουργεί μέσω του κορυφαίου προγράμματος μουσικών εκδόσεων Finale, και εξασφαλίζει:
Δείτε εδώ περισσότερα δείγματα βυζαντινής μουσικής. |
Παρτιτούρες σε βυζαντινή γραφή
Δημοτικά τραγούδια
Εκκλησιαστικά
Εκκλησιαστικά
- Πάτερ ημών στοιχειοθετημένο από τον Νεκτάριο Πιτσιούγκα
- Βασιλεύ ουράνιε στοιχειοθετημένο από τον Νεκτάριο Πιτσιούγκα
- Εξομολογείσθε (οκτάηχο) στοιχειοθετημένο από τον Νεκτάριο Πιτσιούγκα
- Νυν τα ανήκουστα ηκούσθη στοιχειοθετημένο από τον Νεκτάριο Πιτσιούγκα